Trialogos tuleb taas 24.-26.nov. gümnaasiumi auditooriumis
TriaLogos kutsub kõiki huvilisi kuulama, kaasa mõtlema ja väitlema ühel üha tähtsamaks muutuval teemal, milleks on kujundikeel ehk ikonograafia selle termini kõige laiemas tähenduses. Sellel sessioonil vaatleme muinasaja märke ja püüame pilku heita euroopa kultuuri kujundikeele tekkimise südamesse. Perioodil, mil kirjaoskus oli vaid väheste haritlaste privileeg, oli ikonograafiline kujundikeel asendamatu vahend rahvaste harimiseks elutarkuses, ilumeeles ja headuses. Paradoksaalselt on kirjaoskus ja võime tekste lugeda-mõista tänapäeval taas hääbumas ning kujundikeele tähtsus hariduses üha kasvab.
10:00 avasõna korraldustoimkonna poolt, tervitussõnavõtud
10:30-12:00 Rahvakultuuri teadlane Mikk Sarv – “Ülevaade universaalsetest mõjumärkidest: Kaheksakand - kaheksanurkse tähe kujunemisest sündimise ja valguse märgist surma märgiks”
12:00-13:30 Ikooniteadlane Nikita Andrejev – “Kristliku ikonograafia kujunemine ja tähendus”
13:30-14:45 lõunapaus
15:00-16:30 Kirikuajaloolane Stephan Maessen (Wilen-Gottshaus, Šveits) – liikumiste, žestide, atribuutika, kujundi- ja märgisümboolika kujunemine ja tähendused kristliku liturgia traditsioonilises ladina riituses: Loeng 1.
16:30-18:00 diskussioon ja kokkuvõtted
Laupäev 25.11.2017
10:00 – 11:30 Stephan Maessen – “Liikumiste, žestide, atribuutika, kujundi- ja märgisümboolika kujunemine ning tähendused kristliku liturgia traditsioonilises ladina riituses: Loeng 2
12:00-13:30 Kunstiteadlane Anatoli Ljutjuk – loeng meistrikojas “Labora” (Laboratooriumi 22 vanalinnas): “Mängude ja mänguasjade kujundikeel põhitõdede kasvatuses”. Kommentaar ikoonide ja traditsiooniliste mänguasjade näitusele.
Pühapäev 26.11.2017
10:00-11:30 Folklooriteadlane Andrei Kotov (Moskva): lirnikud kui rahvavalgustajad slaavi rahvaste folklooris.
12:00-13:30 Stephan Maessen – “Liikumiste, žestide, atribuutika, kujundi- ja märgisümboolika kujunemine ning tähendused kristliku liturgia traditsioonilises ladina riituses; mõju õhtumaade kultuurile ja haridusele”: Loeng 3
14:30-15:00 kokkuvõte ja diskussioon osalejatega.
Mikk
Sarv:
Ülevaade
universaalsetest mõjumärkidest: Kaheksakand - kaheksanurkse tähe
kujunemisest surma märgist sündimise ja valguse märgiks.
Üle
maailma laialt tuntud märk – kaheksaharuline täht ehk kaheksakand
on kasutusel meie rahvariietes. Seda võib leida kinnastes,
kampsunites, sokkides, põlledel, tanudel, õllekannudel ja mitmel
pool mujalgi.
Kaheksakand koosneb kahest pealekuti asetsevast
võrdhaarsest ristimärgist, üks on püstiasendis, nagu Kristuse
rist ja teine põikiasendis nagu Andrease rist.
Püstise risti
piirjooned moodustavad kaevurakete sarnase kujundi. Samasugune on ka
hiina hierolglüüf sõna kaev – jing – tähistamiseks. Sellist
laste trips-traps-trulli mängu põhikujundit meenutavat märki võib
leida rahvariiete leinamustrilistes kootud mütsides ja
kinnastes.
Kaevu kaudu on ühenduses elevate ja lahkunute ilm,
see ilm ja too ilm.
Püstisele kaevumärgile põikiasendis teise
kaevumärgi peale asetamine märgib surma surma, nii nagu Kristus oma
ülestõusmisega võitis surma.
Mikk
Sarv on eesti
rahvaluuleteadlane, maaelu aktivist ja koolitaja. M.S. on ka üks
regilauluansambli "Hellero"
asutajaid ning heliloojana kirjutanud filmimuusikat Rein
Marani
loodusfilmidele ja paljudele teistele filmidele. Ta on teinud raadio-
ja telesaateid põlisrahvastest, loodusest ning
rahvamuusikast.
Keeleuuendajana võttis M.S. esimesena
kasutusele eestikeelsed mõisted õuesõpe
(inglise outdoor learning
vastena), elurikkus
(biodiversity
vastena), mõnus minek
(sustainable development
vastena), õhinapõhine
ja sõna räst
diagonaalristi ehk andrease risti ehk saltiiri vastena.
Nikita Andrejev: Ikonograafilise kujundikeele vaimsed eeldused: Tarkus ei tule kurikavalasse hinge ega ela patuga leppivas ihus: (Trk 1:4)
Nikita Andrejev on ikoonikirjutaja, freskomaalija-sisekujundaja ning ikoonimaali õpetaja Eestis ja Põhja-Ameerikas. Ta kuulub ka rahvusvahelise ikoonimaali stuudio Prosopon School juhtkonda. Ikoonikunsti õppis Nikita juba varases nooruses oma isa juures, kes on Peterburi juurtega ikoonikirjutaja. Kooli lõpetas N.A. USA-s, seejärel klassikaliste keelte fakulteedi Yale´i Ülikoolis. Peale seda siirdus N.A. õppima Pariisi, Püha Sergei Õigeusu Teoloogia Instituuti (Institut de théologie orthodoxe Saint-Serge), kus lõpetas teoloogia fakulteedi. Magistrikraadi teoloogias omandas N.A. USA-s, Crestwood´i Püha Vladimiri Õigeusu Theoloogia Seminaris. 2017.a aprillis võttis Nikita Andrejev vastu diakonipühitsuse.
Andrei
Kotov:
Muusika on oma mõjult vast üks kõige intensiivsem kujundikeel
kõigi teiste hulgas, ise samas materiaalset kuju omamata. Muusika on
tajutav kuid nähtamatu, pika mõjuga kuid hetkeliselt kaduv
helikujund. Juba varajased kirikuisad on juurutanud nii euroopas kui
kogu kristlikus tsivilisatsioonis põhimõtte “kes lauldes
palvetab, palvetab kahekordselt.” Eks olnud ju laulmine juba
apostlite poolt seatud alternatiiviks alkoholi ja muude mõnuainete
tarbimisele: “Ärge
joovastuge veinist, millest tuleb liiderlikkus, vaid saage
täis
Vaimu,
lauldes
omavahel psalme, hümne ja vaimulikke laule, lauldes
ja pilli mängides kogu oma südamega Issandale”
(Ef
5:19 ).
Siit koorub ilmselgelt välja kahe vaimu vastandlikkus – spiritus
vini,
mida sisaldab jook ja spiritus
sanctus,
mida sisaldavad psalmid jm vaimsed laulud. Kuid ka muusikat nagu
igasugust muud kujundikeelt on võimalik rakendada nii heade kui
kurjade kavatsuste teenistusse. Seepärast on kristlik folkloor alati
kätkenud endas ka õpetust heast ja kurjast, tarkusest ja
rumalusest. Folkloorse rahvavalgustuse üheks ainulaadseks ilminguks
olid vene jt slaavimaade kultuuris lirnikud. Nemad kehastasid seda
salapärast apostli õpetust “...
saage rumalaks, et saada targaks!”
(1Kr
3:18).
Pealtnäha kodutute rändkerjustena, oli lirnikute kuulamine ometi
suursündmuseks igal pool, kuhu nad iganes ka ei läinud.
Andrei Kotov (Moskva) on interpreet ja rahvaluuleteadlane ja ansambli “Sirin” kunstiline juht, paljude publikatsioonide ja salvestiste autor. Andrei Kotov on üks parimaid rahvapärimuslike vaimulike värsside tundjaid ja esitajaid Venemaal, andes õpetajana edasi vana-vene autentse kirikulaulu põhimõtteid ja oskusi ning taaselustades iidset lirnikute traditsiooni, mis nõukogude okupatsiooni ajal praktiliselt hävitati. Ühtlasi on Andrei Kotov juhatanud meisterklasside kursusi üle kogu Venemaa ja paljudes euroopa maades.
Stephan
Maessen:
Püüdes
mõista termini “euroopa kultuur” tähendust, ei saa me üle ega
ümber tõsiasjast, et Euroopa kujunes ühtseks kultuuriruumiks
ainult tänu kloostrite plahvatuslikule levikule.
Hea ja
hüveline ei saa tekkida juhuslikult, nõnda ei tekkinud ka euroopa
kultuur iseenesest, vaid see on kloostrite kasvatustöö vili. Ka
täna nagu varemgi kurdavad paljud, et rumalus, uskmatus ja ülekohus
üha kasvavad ja võtavad võimust. Meelest on läinud lihtne
paratamatus, et iseenesest
saavadki selles ilmas minna asjad ainult halvemaks, häid vilju tuleb
aga palehigis harida ja targalt nende kasvule kaasa aidata …
Nii nagu süda märgistab inimese elukeset ja -sisu, nõnda on euroopa ehk õhtumaade kultuuri keskmeks ja sisuks viimase kahe aastatuhande vältel olnud liturgia ehk rituaalide kompositsioon, mis Rooma katakombides esimestel meie aja-arvamise sajanditel kujunes Messia ristiohvri veretu taasteostamise vajadusest. Samas, kui püha liturgia on kultuuri südameks, on liturgia südameks Messia elava Ihu ja Vere taasloomine ja ohverdus. Palju on ajaloos olnud vaidlusi teemal, kes siis ikkagi Messias oli – kas Jumal või inimene. Selle küsimusega kaasnes ka ilmalik võimuvõitlus, mis viis teravate ja osaliselt tänapäevani kestvate vastandumisteni. Vaatamata ilmalikele spekulatsioonidele sõnastati juba esimeste sajandite jooksul tõsiasi, mida ristirahvas on apostlite pärimuse põhjal kogu aeg teadnud – nimelt, et Messia näol on tegemist nii ühe kui teisega, nii Jumala kui Inimesega ning seda üheaegselt ja lahutamatult. Inimesena on aga Temas omakorda lahutamatult seotud hing ja ihu. Nõnda saame olla kindlad, et seni nähtamatul Loojal on ka ihu – on inimese kuju. Seesama Messia Kuju ongi liturgilise vormi kui erinevate rituaalide ja kunstiliikide lõimumise aluseks; Jumala Kuju on inimliku kujundikeele sügavaim põhjus ja allikas.
Aasta
kõige tähtsamal hetkel – paasaküünla saladuslikul
ettevalmistamisel – öeldakse rooma-riituse liturgias juba kaks
aastatuhandet järjepanu, et Messias on seesama eile, täna ja
igavesti (Hb
13:8).
Nõndasamuti peab olema seesama ka Tema kuju, mis avaldub püha
liturgia kujus ehk üldises kompositsioonilises ülesehituses ja
liturgia vormielementides kui ihuliikmetes. Põlvest-põlve on
õhtumaade kultuuris alal hoitud meloodia vorme ja kujundeid, mida
nimetatakse gregooriuse koraaliks ning mis vormistab liturgia püha
ja ajaülest sõnumit; samuti on kristlik kultuur nii idas kui läänes
muutumatult alal hoidnud Messia ikonograafilise kujustamise
traditsiooni, mis oli VII-ks sajandiks täisikka jõudnud (nagu
inimene, kes omandab oma lõpliku kuju täisikka jõudmisel).
Loomulikult ei ole ihu ilma hingeta midagi muud kui laip, nõndasamuti
on ka liturgia ilma elava vaimuta tühipaljas vorm, kuid vaimu
varjusurm ei tohi olla põhjuseks ihu hävitamisele, vaid peaks pigem
innustama meid vaimu taaselustamisele.
Kirikuajaloolane ja filosoof Stephan Maessen on vabakutseline õppejõud ja tegutseb peale selle Liechtensteini Vürstiriigi Vaduz´i piiskopkonnas preestrina. Ta on olnud õpetaja erinevates õppeasutustes, sealhulgas Paavstliku Õiguse Kongregatsiooni (Congregation of Papal Law) õppetoolis.